فروشگاه آنلاین
تجارت برای قرنها است که بدون توقف در حال انجام است. سالهای طولانی افراد زیادی وارد عرصهی تجارت شدهاند اما همه آنها موفق نبودهاند. موفقیت در فروش کالا از یک فرمول ساده پیروی میکند، محل مناسبی انتخاب کن، بیشتر از رقبا فریاد بزن و تا جای ممکن در هزینهها صرفهجویی کن. باگذشت زمان، فرمول موفقیت تغییر نکرده است اما روشهای دستیابی به آن دچار پیچیدگی و تحول شده است. چیزی که الان برای توسعهی فروشگاه آنلاین داریم، همان طرز فکر است که با متد و تکنولوژی روز هماهنگ شده است. دیگر مثل گذشته، نیازی به فروشگاه فیزیکی حس نمیشود و میتوان با بودجه کم تجارتی جذاب را راهاندازی کرد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که از Accenture منتشر شد، انتظار میرود حجم خرید کاربرانِ تجارت الکترونیک تا ۱۶۰ درصد افزایش یابد. مردم در پی همهگیری از راحتی خرید آنلاین لذت بردند و بیشتر به آن اعتماد کردند و این یک فرصت مناسب برای فروشگاههای آنلاین است. در ادامه به راهکارهایی برای توسعه فروشگاه آنلاین اشاره میکنیم.
مسیر توسعهی فروشگاه آنلاین را هموار کنید
ابتدا باید بدانید در چه بازاری وارد میشوید، چه محصولی را میفروشید و چه نیازی از مشتریان برطرف میکنید. با اینکه اهداف شما اهمیت زیادی دارند اما تجارت خود را باید بر مبنای تحقیقات بنا کنید، تحقیقات در مورد بازار هدف و مشتریان. باید اطلاعاتی در مورد رقبا، محصولات موفق بازار و روندهای موجود کسب کنید تا با ریسک کمتری فروشگاه آنلاین خود را توسعه دهید. با داشتن چنین اطلاعاتی، امکان خلق یک رویکرد نوآورانه و منحصربهفرد را برای کنار زدن رقبا خواهید داشت.
در توسعهی فروشگاه آنلاین نکات زیر حائز اهمیت هستند:
• نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیشروی خود را شناسایی کنید. • شناخت در مورد نیازها، ترجیحات و علایق مشتری احتمالی ضروری است. • تحلیل رقبا و پیداکردن شکاف بازار که راه پیشی گرفتن از رقبا و جذب مشتری است.
وبسایت فروشگاه آنلاین
برای سرعت بخشیدن به این مرحله و داشتن یک وبسایت جامع و مناسب میتوانید از پلتفرمهایی استفاده کنید که وبسایت را با ویژگیهای مورد نیاز شما بهسرعت راهاندازی میکنند. در پلتفرم لجستیک بازار این امکان وجود دارد تا وبسایت فروشگاهی خود را بهسرعت راهاندازی کنید و توسعه دهید.
نکات مهم در توسعهی فروشگاه آنلاین به وسیلهی وبسایت
• دادههای فروشگاه آنلاین ارزشمند است و اگر به امنیت آن توجه کافی نشود، یک خطر مالی و اعتباری در پی خواهد داشت.
• از سال ۲۰۲۰، گوگل از فهرستبندی موبایل استفاده میکند و لازم است تا فروشگاه آنلاین شما یک تجربهی کاربری مناسب برای گوشی
همراه داشته باشد.
• بخشهای مهم سایت شما شامل سبد خرید، حساب کاربری، روشهای پرداخت، فرم نظرسنجی است که باید از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.
• استفاده از سیستمهای CRM، تجزیهوتحلیل دادهها، افزونههای بازاریابی مانند کدهای تبلیغاتی، پیشنهادهای ویژه و سیستمهای
تخفیف به رشد وبسایت شما کمک میکند.
توسعهی زنجیرهی تأمین
مشکلات در زنجیرهی تأمین، مانع اصلی برای توسعهی فروشگاه آنلاین است. تصور کنید مشتری پس از هزینههای مختلفی که برای بازاریابی خرج کردهاید به وبسایت شما وارد شده و کالای موردنظر خود را سفارش داده است اما موجودی آن به پایان رسیده است. از فناوریهای هوشمند برای مدیریت موجودی و ردیابی اقلام از انبار استفاده کنید. پلتفرمها و اپلیکیشنهای زیادی وجود دارند که این امکان را فراهم میکنند تا ضمن ایجاد شفافیت بیشتر برای مشتری، مدیریت موجودی و انبار را بهصرفه و دقیق انجام دهید. انعطافپذیری و هزینههای حملونقل در توسعهی فروشگاه آنلاین نقش مهمی دارد و از دلایل رایج نهایی کردن سبد خرید توسط مشتریان است. هزینهی حملونقل باتوجهبه موقعیت مشتری و انبار بهصورت خودکار تعیین میشود و ایرادات موجود در زنجیرهی تأمین میتواند این هزینه را افزایش دهد. انعطافپذیری در تحویل کالا که ممکن است برای یک نفر ارسال سریع با هزینهی بالاتر و برای فرد دیگر ارسال ۲ روزه با قیمت مقرونبهصرفه معنا شود و توجه به خواستهی کاربر اهمیت زیادی دارد. راهحل کاهش هزینهها و افزایش انعطافپذیری، بازهم استفاده از فناوری است که ارتباط بین بخشهای مختلف انبار و حملونقل را تسهیل میکند.
برونسپاری برای صرفهجویی در هزینهها
برونسپاری به یک شرکت لجستیکی میتواند شما را از بخشهای بستهبندی و تحویل کالا راحت کند تا از گزند آسیبدیدگی کالا و تأخیر تحویل دور بمانید. اقداماتی که این شرکتها در جهت توسعهی فروشگاه آنلاین، انجام میدهند:
• بستهبندی را در بهینهترین حالت ممکن انجام میدهند. • با استفاده از تکنولوژی روز در بخش حملونقل، سریعترین گزینه را در اختیار دارند. • تجربه و وجود افراد متخصص در اینگونه شرکتها باعث میشود تا فرایندها بدون خطا انجام شوند و برای یک فروشگاه آنلاین بهصرفه نیست که درگیر این مسائل شود. بازگشت کالا و امکان مرجوع کردن برای مصرفکننده از مواردی است که شرکتهای خدمات لجستیکی آن را سادهسازی میکنند تا یکی از مهمترین نگرانیهای مشتری در هنگام خرید برطرف شود. در مجموع توسعهی فروشگاه آنلاین شامل فعالیتهای بازاریابی، فنی و لجستیکی است. لجستیک بازار، پلتفرم ارائه خدمات و محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در صنایع لجستیک، حملونقل و پست است. یکی از خدمات مهم لجستیک بازار، ارائهی سرویسهای مختلف برای ادارهی کسبوکار آنلاین و ایجاد هماهنگی بین بخشهای حملونقل و انبار است. استفاده تکنولوژی تنها راهحل کمهزینه برای توسعهی فروشگاه آنلاین است.