لجستیک یک علم است
امروزه دانستن مفهوم لجستیک برای تمام فروشگاههای آنلاین به این جهت ضروری است که داشتن یک سیستم هماهنگ و یکپارچه کلید موفقیت در تجارت الکترونیک خواهد بود. لجستیک، به معنای «فعالیتِ حملونقل کالاهای تجاری به مشتریان» است و تعریف آن را میتوان بهعنوان «هنر و علم بهدستآوردن، تولید و توزیع مواد و محصولات در مقدار و مکان مناسب» بیان کرد که شامل پردازش سفارش، انبارداری، حملونقل، جابهجایی مواد و بستهبندی میشود که همهی آنها باید در یک شبکه یکپارچه انجام گردد. تجارت الکترونیک، از طریق اینترنت پشتیبانی میشود، جایی که مشتریان میتوانند به فروشگاه آنلاین دسترسی پیدا کنند و از طریق دستگاههای خود، محصولات یا خدمات را سفارش دهند. حال که این دو مفهوم را توضیح دادیم، تصور کنید شما بهعنوان یک فروشگاه در حال فروش پوشاک، اسباببازی یا دکوراسیون هستید، اما هیچ تدبیری برای تحویل کالا به مشتری اتخاذ نکردهاید. این امر یا زمان زیادی را از شما برای مدیریت ارسال کالا هدر میدهد یا با بینظمی، تأخیر و اشتباه مشتری ناراضی میشود. فروش اسباببازی و تحقق رؤیای یک فروشگاه بزرگ و جامع با هماهنگی لجستیکی میسر میشود، در واقع پیشی گرفتن از رقبا با سرعت بخشیدن به تدارکات آغاز میگردد.
نقش لجستیک در مدیریت موجودی
از گذشته، موجودی قفسهها نشاندهندهی میزان سرمایهگذاری در یک کسبوکار بوده است. تدارکات، موجودی را برای تبدیل به جریان نقدی کنترل میکند. یک تفکر استراتژیک حاکم خواهد کرد تا با تجزیهوتحلیل دقیق فروشگاه شما در مسیر درست هدایت شود. مدیریت لجستیک مهمترین بخش یک تجارت است که میتواند کنترل موجودی را در اختیار شما قرار دهد. مهم نیست که چه تعداد انبار دارید، بدون مدیریت موجودی، کنترل از دست شما خارج میشود. با وجود ردیابی مناسب کالاهایی که در انبار قرار دارند، کارکنان میتوانند سطح عرضه را بر اساس تقاضا پیشبینی کنند. با مدیریت صحیح موجودی، ارسال سریع کالا هم میسر میشود. برای مدیریت موجودی، نیاز به نرمافزارهای مدیریت موجودی و انبار دارید که کالا را در کل زنجیرهی تامین ردیابی کند. همچنین این امکان وجود دارد تا فروشگاههای آنلاین این فرایند را به یک شرکت قابل اعتماد 3PL برون سپاری کنند. شرکتهای طرف سوم 3PL (Third-party logistics)، شرکتهای واسطهای هستند که نیاز کسبوکارها را به طور کامل برطرف میکنند.
نقش لجستیک در انبارداری
انبار از دو جهت برای تجارت شما اهمیت دارد، فضا و محل آن. یک فروشگاه آنلاین درحالرشد، نیاز به فضای زیادی برای نگهداری موجودی دارد. این امر تضمین میکند که موجودی در یک سطح مناسب حفظ میشود و مشتریان منتظر سفارشها خود نخواهند ماند. محل انبار ازاینجهت اهمیت دارد که کالا زمانی را که برای انتقال از یک انبار دور به دست مشتری طی میکند، میتواند در زمان کوتاهی به دست مشتری برسد. این عوامل در لجستیک محاسبه میشوند تا تحویل در زمان مقرر حاصل شود.
نقش لجستیک در بستهبندی
در زمان بستهبندی چند نکتهی حائز اهمیت برای یک فروشگاه آنلاین وجود دارد: بستهبندی چگونه از آسیبدیدگی کالا جلوگیری میکند برای هر محصول از چه نوع جعبهای استفاده کند چه ابعادی برای محصول مناسب است و امکان ادغام چه کالاهایی باهم وجود دارد؟ کدام بسته باید شخصیسازی شود کدام کالاها باید در کمخرجترین حالت ممکن بسته شوند. بیتوجهی به این مسائل دو پیامد برای فروشگاه شما دارد، یا با بستهبندی نادرست به کالا آسیب وارد میشود یا در طولانیمدت به علت استفادهی بیش از حد از مواد، هزینهی بستهبندی افزایش پیدا میکند که در هر دو حالت برای یک کسبوکار ضرر است. با مدیریت لجستیک نسبت به هزینهای که برای بستهبندی انجام میشود استراتژیک پیش خواهید رفت و کالاها بهدرستی بستهبندی میشوند. تمام اطلاعات و دادههای مربوط به کالاها و جعبهها را در دست خواهید داشت تا قدرت پیشبینی و جلوگیری از هدررفتن سرمایه را به دست آورید.
نقش لجستیک در حمل و نقل
حدود ۶۰ درصد از خریداران آنلاین در یک نظرسنجی تصمیم خرید خود را بر اساس انعطافپذیری گزینههای تحویل قرار میدهند و ۵۴ درصد اظهار داشتند سبد خرید را به این علت رها کردهاند که زمان تحویل طولانی بوده یا هزینه حملونقل زیاد است. یک مزرعه را در نظر بگیرید که محصول آن آماده برداشت است. صاحب مزرعه علاوه بر تلاشی که از زمان کاشت تابهحال انجام داده، باید در زمان مناسب محصول را برداشت، بستهبندی و ذخیره کند. در این زمان میتوان بستهها را به مقصد نهایی انتقال داد. تمام این فرایند زنجیرهی تأمین لجستیک است. ایراد در هر بخش از آن میتواند به کل زنجیره آسیب بزند، بهعنوانمثال اگر یکی از کامیونهای حمل بار خراب شود شما باید برای بهموقع رسیدن محصول دوباره هزینه کنید. تمام هزینههای مربوط به حملونقل، سوخت، خرابشدن و ذخیرهسازی که در تحویل محصول به مشتری شما دخیل است مستقیماً بر درآمد شما مؤثر است. با صرفهجویی در و بهینهسازی در سیستم حملونقل ضمن تسریع فرایند و جلب رضایت مشتری، مقدار قابلتوجهی از هزینهها نیز کاهش مییابد.
لجستیک معکوس
تدارکات میتواند فرایند برگشت کالا را مثل خرید بهینه کند. امکان مرجوع کردن به نهایی شدن خرید کالا کمک زیادی خواهد کرد و برای اینکه مشتری تصمیم قاطع بگیرد لازم است. با مدیریت صحیح میتوان بازگشت وجه را تسریع و هزینههای ارسال را رایگان کرد، لجستیک معکوس در تجربهی مشتری نقش بسزایی دارد. لجستیک بازار شامل تأمینکنندگان خدمات IT محور، یکپارچه سازان، سرمایهگذاران، مشاوران، ایدهپردازان و فعالان حوزهی لجستیک است. لجستیک بازار از راهاندازی فروشگاه آنلاین تا توسعه و پیشرفت آن همراه شما است و خدمات آن شامل: ایجاد فروشگاه، سیستم چند فروشنده، سرویس پرداخت، مدیریت سفارشها و انبار، تعریف کالا، مدیریت تخفیفها، سرویس نوتیفیکیشن، گزارشها و اتصال به سامانههای دیگر است. قابلیتها و امکاناتی همچون مدیریت دستهبندی محصول، مدیریت محصول و مشخصات، مدیریت محتوا، مدیریت نظرات و انتظارات، مدیریت سفارشها، مدیریت تخفیفها و گزارشها را دارد.