چگونه کد رهگیری کالا، رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد؟

چگونه کد رهگیری کالا، رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد؟

رهگیری کالا یا Goods tracking امکانی است که با استفاده از آن پیگیری وضعیت سفارش، موقعیت مکانی، ردیابی کالا و ... ممکن می‌شود. لازم به توضیح است که امکان رهگیری کالا بر اساس تکنولوژی IoT یا اینترنت چیزها عمل می‌کند. به این صورت که هر یک از کالاها و سفارشات دارای یک کد منحصر به فرد هستند؛ این شناسه یکتا برای هر محصول در سامانه‌های لجستیکی ثبت شده و قابلیت پیگیری دارد. هر یک از محصولات پستی پس از قرارگیری در فرآیند توزیع، از طریق کد رهگیری کالا قابل ردیابی هستند. استفاده از شناسه پیگیری از این جهت برای شرکت‌های پخش کالا سودمند است که با به کارگیری آن، می‌توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند. اما این رضایت چطور حاصل می‌شود؟ در این مقاله از لجستیک بازار به بررسی کد رهگیری و مزایای استفاده از این شناسه برای صنایع لجستیک و خریداران خواهیم پرداخت.

کد رهگیری کالا چیست؟

کد رهگیری کالا یک شناسه چند رقمی ‌است که همانطور که از نامش پیداست با استفاده از آن می‌توانید سفارش خود را رهگیری کنید. لازم به ذکر است که رهگیری محصول بر فناوری اینترنت اشیا یا IoT مبتنی است. در حقیقت این تکنولوژی به صنایع لجستیک این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین، اطلاعاتی نظیر لوکیشن لحظه‌ای کالا، زمان تقریبی تحویل، تاخیرات احتمالی و ... را با دستگاه‌های مختلف موجود در یک شبکه انتقال داده بزرگ به اشتراک گذارند. اگر تا به حال خرید اینترنتی انجام داده باشید؛ احتمالا برای بسته سفارش‌تان، یک کد مرسوله به شما داده شده است. بسیاری از شرکت‌های خدمات ارسال کالا و لجستیک با هدف جلب رضایت مشتریان خود، اقدام به ارائه شناسه رهگیری ارسال کالا به مشتری می‌کنند. با استفاده از این کد و مراجعه به وبگاه شرکت پست مورد نظر، فرد می‌تواند از وضعیت ارسال سفارش خود و همچنین موقعیت کالا مطلع شود. در گذشته زمانی که یک کالا از طریق پست برای شخصی ارسال می‌شد؛ تا زمان رسیدن به مقصد و تحویل مرسوله به خریدار، مشخص نبود که کالای مزبور چه سرنوشتی پیدا کرده است. مثلا این امکان وجود داشت که سفارش در بین راه گم شود؛ در این صورت تقریبا پیدا شدن آن محصول، بین حجم بالای سفارشات غیر ممکن بود. همچنین مشتری باید منتظر می‌ماند تا ببیند چه زمانی می‌تواند کالایی را که سفارش داده، تحویل بگیرید. مشخصا این وضعیت بیش از همه عدم رضایت‌ مشتری و در نتیجه صرف نظر کردن او از خرید مجدد را به همراه داشت. بنابراین بسیاری از شرکت‌های لجستیکی درصدد رفع این مشکلات با استفاده از فناوری کد رهگیری کالا شدند. امکانی که به جز رضایت مشتری کاربردهای فراوان دیگری را نیز به همراه دارد.

کاربرد کد رهگیری ارسال کالا در صنایع لجستیک

رهگیری کالا و پیگیری مرسوله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدیریت ناوگان و زنجیره تامین است. زمانی که یک کالا در پروسه ارسال به مشتری قرار می‌گیرد؛ لازم است بر وضعیت تحویل و موقعیت مکانی سفارش، نظارت شود. با استفاده از کد رهگیری سفارش کالا می‌توان به راحتی از لوکیشن محصول به صورت لحظه‌ای، زمان تخمینی تحویل کالا، مدت زمان لازم برای ارسال سفارش و ... مطلع شد. این امکانات هم برای مشتری و هم برای شرکت لجستیک کاربردی است. برای مثال فرض کنید مجموعه شما وظیفه تحویل یک سری گوشی تلفن همراه به خریداران را بر عهده گرفته است. شما به عنوان مدیر لجستیک طبق قرارداد وظیفه دارید سفارشات را به موقع و به صورت صحیح به دست مشتریان برسانید؛ حال در حین فرآیند پست و توزیع کالا متوجه می‌شوید که یکی از سفارشات گم شده است. مسلما مفقودی کالا علاوه بر تضرر مالی، موجب از بین رفتن اعتماد مشتری و عدم رضایت او خواهد شد. این یک اتفاق فرضی است که ممکن است برای هر شرکتی پیش بیاید؛ اما مسئله مهم این است که نرم افزار لجستیکی که شما برای مدیریت ناوگان خود از آن استفاده کرده‌اید بتواند در کمترین زمان ممکن، کالای مفقود شده را پیدا کرده و به دست مصرف کننده برساند. اگر کالاها و سفارشات مشتریان دارای کد رهگیری مرسوله باشند؛ اطلاع از موقعیت مکانی کالا به راحتی امکان پذیر است. بنابراین می‌توان گفت که امنیت کالا با شناسه رهگیری تا حد زیادی تامین خواهد شد. مطالعات اخیر نشان داده است که صنعت لجستیک، طرفدار پروپاقرص هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است به این دلیل که کسب‌وکارهای این حوزه، به‌خوبی از نیاز خود به نوآوری و تحول برای زنده ماندن در رقابت آگاه شده‌اند.

مزایای کد رهگیری برای صنایع لجستیک

به نظر شما کد رهگیری ارسال کالا چه مزایایی برای شرکت‌های لجستیک دارد؟ استفاده از کد رهگیری محصول باعث رضایت مشتریان از ارائه خدمات مجموعه‌های ارسال کالا می‌شود. در واقع اگر شما پس از بسته‌بندی و ارسال سفارش، برای مشتریان کد رهگیری مرسوله را بفرستید؛ اعتماد مشتریان به مجموعه شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این مدیر لجستیک می‌تواند با استفاده از کد رهگیری کالا، به صورت آنی از وضعیت ارسال و تحویل سفارشات اطلاع یابد. به عنوان مثال ممکن است در حین توزیع کالا، خودروی تحویل سفارش دچار نقص فنی شود یا در مسیر ارسال محصول تصادف ناگهانی رخ دهد؛ در این صورت شما می‌توانید به راحتی و در لحظه از تاخیرهای احتمالی مطلع شوید. اطلاع از تاخیر در تحویل کالا و اصلاح زمان بندی ارسال با به کارگیری شناسه رهگیری کالا، به شما کمک می‌کند که این تغییرات زمانی را به مشتری اعلام کرده و در نتیجه کیفیت خدمات خود را ارتقاء دهید. مسلما با بهبود خدمت‌رسانی، رضایت مشتریان بیشتر شده و دایره مشتریان راضی شرکت بزرگتر خواهد شد. بنابراین با هوشمندی در مدیریت توزیع کالا و بهره گیری از کد رهگیری می‌توان به افزایش سودآوری شرکت لجستیک کمک کرد. یکی از انواع کد رهگیری استفاده از شناسه محصول در انبار است. در انبارهای بزرگ با حجم بالای کالا، احتمال مفقودی یا از بین رفتن محصولات بسیار زیاد است. در این شرایط بررسی تعداد موجودی، تعداد کسورات، میزان کالای ورودی و خروجی و به طور کلی مدیریت انبار، دشوارتر از قبل خواهد شد. استفاده از شناسه‌های رهگیری کالا در انبار مانند بارکد، کد عددی و تگ RFID به شما کمک می‌کند به خوبی بر انبار خود نظارت داشته و آن را مدیریت کنید.

**str**