در این مقاله، پنج دیدگاه مهم در مورد بازار لجستیک چین را بررسی میکنیم که بهتر است هر سرمایهگذاران جهانی، شرکتهای لجستیک و حملکنندگان از آن مطلع باشند.
به گزارش کالاسودا و به نقل از mckinsey، این بیماری همه گیر بازار لجستیک چین را وارد مرحله تکامل خود کرده است. در حالی که پنج روند ذکر شده در داخل مرزهای چین اتفاق افتاده؛ اما پیامدهای آن گسترده و جهانی است.
در ابتدا این سؤال مطرح میشود که وضعیت بازار لجستیک چین در طول همه گیری چگونه بوده و چشم انداز سال 2022 چیست؟
به طور کلی، افزایش تقاضا برای خدمات لجستیک، همراه با کاهش عرضه ناشی از قرنطینههای همه گیری و محدودیتهای سفر، برای بسیاری از کمپانیهای لجستیکی سودآور بوده است.
انتظار سوددهی بالا در سال 2022
سال 2021 به لطف همه گیری COVID-19 برای ارائه دهندگان لجستیک سودآور بود. در حالی که شوک اولیه بیماری گیر باعث کاهش رشد حجم حمل و نقل در اوایل سال 2020 شد، اما دوباره رشد بزرگی را تجربه کرد.
طبق پیش بینیها این رشد در سال 2022 نیز ادامه دارد.
طبق داده ها حجم حمل و نقل در همهی حالتها در سال گذشته افزایش یافت، از جمله حمل و نقل جاده ای، کانتینری، و حمل و نقل هوایی.
بین نوامبر 2020 و 2021، نرخ حمل و نقل هوایی بین هنگ کنگ و اروپا 47 درصد افزایش یافت و از 5.40 دلار به 7.90 دلار در هر کیلوگرم رسید. در نهایت حاشیه سود حمل و نقل بالاتر رفته و باعث افزایش بازده برای سهامداران شد.
افزایش همکاری با کمپانیهای لجستیک طرف سوم (3PL)
ارزش این شرکتها و فعالیتهای آنها در چین در این چند سال رشد بالایی داشته و روند آن صعودی است.
به طور مثال ارزش فعالیتهای M&A، IPO ها و معاملات راه اندازی در چین در سال 2021 بیش از 7 میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل افزایش یافت.
تحویل اکسپرس تحت تأثیر رقابت شدید قیمت قرار دارد
با اینکه بازار اکسپرس به رشد بالای خود ادامه داده و از زمان شروع همهگیری هر سال 30 درصد افزایش داشته است، رقابت شدید قیمت باعث شده که میانگین درآمد هر کالای تحویل شده از طریق کانالهای سریعالسیر بین 12 تا 27 درصد در سال گذشته کاهش یابد.
کمپانی های اکسپرس چینی نیز از "جنگ قیمت" رنج میبرند.
البته بخش تحویل اکسپرس در چین در حال تثبیت شدن است و کمپانیهای برتر این بخش سهم فزایندهای از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
تقاضای محموله هوایی به دلیل سفارشی سازی انبوه در حال افزایش است
تغییر در الگوهای تجارت الکترونیک باعث افزایش تقاضا در حمل و نقل هوایی شده است.
غولهای تجارت الکترونیک مانند Wish، Lazada، Shoppe و Shein در چین با ارائه قیمتهای بسیار پایینتر نسبت به شرکتهای اکسپرس سنتی به این رشد کمک کردهاند و بسیاری از کمپانیهای چینی از جمله JD Logistics، Cainiao، SF Express و YTO Express به طور فعال ناوگان باربری خود را توسعه میدهند.
انتظار میرود رشد تقاضای محموله هوایی در چین را افزایش دهد و تا سال 2025 33 درصد از کل محمولههای هوایی را به خود اختصاص دهد.
انبار و استراتژی همه کاناله یا omnichannel
با وجود نیروی کار فراوان با هزینههای نسبتاً کم، چین یکی از بالاترین درجات اتوماسیون لجستیک را دارد، به ویژه در تجارت الکترونیک.
از آنجایی که بیشتر خرده فروشان مدل تحویل مستقیم بین المللی را انتخاب میکنند، عملیات انبارها نیاز به به روز رسانی دارند. دیجیتالی کردن زنجیره تحویل میتواند به بهبود این وضعیت در چین کمک کند.