هزینهها و زیرساخت دو چالش عمده پیش روی صنعت لجستیک در استفاده از کامیونهای الکتریکی است.
به گزارش کالاسودا و به نقل از supplychaindigital، کمپانی Daimler Truck پیشرو در ساخت کامیونهای الکتریکی و DFDS از بزرگترین مشتریان کامیونهای برقی در حوزه لجستیک هستند اما پذیرش گسترده آن چالشی بزرگ است که با ایدهآل آنها فاصله دوری دارد.
این روزها کسب و کارها با چالش حرکت به سمت انتشار کربن صفر مواجه هستند و شرکتهای لجستیک با ناوگان عظیمی از کامیون که اغلب مسافت طولانی طی میکنند، تغییر از مدل دیزلی به الکتریکی را چالشی بزرگ میبینند.
کمپانی DFDS که مقرش در دانمارک است، بزرگترین شرکت لجستیک و تدارکات اروپای شمالی است که 8 هزار کارمند در 20 کشور دارد.
این برند پیشتاز بوده و در دسامبر 2021 سفارش 25 کامیون برقی سنگین ولوو را داده است.
اکتبر نیز 100 کامیون Volvo FM برقی نیز سفارش داده بود.
نیکلاس اندرسون معاون اجرایی DFDS و رئیس بخش لجستیک گفت تا 2050 به سوی کربن صفر میروند اما برقی کردن ناوگان کامیون زمان میبرد که دلیل عمده آن نبود زیرساخت ایستگاه شارژ به اندازه کافی و اعتماد سازی در این صنعت است.
با افزایش کامیونهای برقی و بعدا بدون راننده در طول زمان، این موضوع به گفته وی جا خواهد افتاد و حق انتخاب بیشتری برای شرکتها به وجود میآورد.
در حال حاضر DFDS ترکیبی از هر دو را استفاده کرده و پروژههایی برای توسعه کامیون برقی دارد که به مرور زمان اتفاق میافتد.
همچنین کامیونهای خودران راهحلی برای کمبود راننده در صنعت لجستیک محسوب میشود که اندرسون روی آن تاکید کرده و روی مداخله دولت برای رسیدگی به این موضوع تاکید میکند.
وی میگوید هنوز زود است دراین باره ارزیابی داشته باشیم و باید کمی زمان بگذرد تا ببینیم کامیون خودران برای این نوع کسب و کار جواب میدهد یا خیر؟
وی مشکل در دسترس بودن، قیمت خودرو و اندازه باتری را نیز برای این نوع کامیونها چالش میداند.
به گفته وی اندازه باتری مورد نیاز برای طی کردن مسافت لازم، مانع عمده برای برق رسانی به کامیون است و نبود ایستگاه شارژ معضل بزرگی به شمار میرود.
به همین خاطر به گفته وی دولتها و کسب و کارها باید زیرساخت را فراهم کرده تا بر این مشکل غلبه کنیم.
در سوئد اخیرا بودجه عمومی برای توسعه ایستگاههای شارژ برقی در نظر گرفته شده است.
اندرسون میگوید در سراسر اروپا شاهد این هستیم که کسب و کارها آماده سرمایهگذاری در حمل و نقل الکتریکی هستند.
از سوی دیگر کمپانی Daimler Truck آرزو دارد تا 2039 فقط خودروهای کربن صفر راهی بازار کند.
این برند استراتژی دو مسیره برای کامیونهای برقی در نظر گرفته که بین خودرو مبتنی بر باتری و سلول سوختی آن را تقسیم کرده است.
وسیله نقلیه الکتریکی مجهز به سلول سوختی FCEV یک موتور الکتریکی را با استفاده از هیدروژن به جای کشیدن برق از باتری به حرکت در میآورد.
دایملر در حال حاضر در حال توسعه فناوری سوختگیری نسل بعدی برای کامیونهای سوخت هیدروژنی است اما در حال حاضر دو مدل مرسدس بنز eCitaro و مرسدس بنز eActros را تولید میکند.
دایملر میداند پذیرش کامیونهای الکتریکی از سوی کسب و کارهای مختلف کُند پیش میرود.
به گفته راکش آنیجا مدیرeMobility مسئله، تغییر کل صنعت و کسب و کار کامیون است و برای موفقیت در ایجاد تحول، باید محصول، زیرساخت و هزینه مناسب در نظر گرفته شود و مانند معادله، موفقیت حاصل ضرب این سه است و اگر یک فاکتور صفر باشد نتیجه نیز صفر خواهد شد.
دایملر میداند سوئیچ به کربن صفر در ابتدا گران خواهد بود و دایملر برای کاهش هزینه تلاش میکند.
به گفته وی فقدان زیرساخت و ایستگاه شارژ در سراسر کشور برای یک وسیله نقلیه تجاری مشکلی عمده محسوب میشود و برای حمل و نقل طولانی مدت بزرگترین مانع است.
به گفته وی در آمریکا سرمایهگذاری مشترک در حال انجام بوده و چشم انداز بدی ندارد.
اما طراحی کامیون خودران هنوز در مراحل ابتدایی به سر میبرد.
به گفته آنیجا افزایش برد پیشرانه الکتریکی و فناوری سلول سوختی برای مسافت طولانی نیز در توسعه کامیونهای خودران دخیل هستند.