۵ ترند کلیدی تغییر دهنده لجستیک و زنجیره تامین در سال ۲۰۲۳

لجستیک و زنجیره تامین در سال ۲۰۲۳ همچنان با اختلالات زیاد و غیرقابل پیش بینی با تاثیر پذیری از اقتصاد، آب و هوا و مسائل ژئوپلیتیکی مواجه خواهد بود.

به گزارش کالاسودا، به همین خاطر شرکتهایی که امسال در ۲۰۲۲ با این مشکلات دست و پنجه نرم کردند، تلاش می‌کنند تا راههای برون رفت را نیز امتحان کنند.

بر این اساس سال آینده میلادی صنعت لجستیک و زنجیره تامین با ۵ ترند کلیدی جلو خواهد رفت که به شرح زیر است:

۱- دیجیتالی سازی و غنی سازی داده‌ها

متاسفانه هنوز در فرایندهای زنجیره تامین از کاغذ استفاده می‌شود اما سرعت دیجیتالی شدن بالاتر رفته و با سرعت بیشتر ارتباطات دیجیتالی جایگزین می‌شود و انتظار می‌رود این تغییر در سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

تصمیم گیری هوشمند و تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت هوشمند هنوز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای ارسال کنندگان کالا است. هنگامی که یک فرستنده با چندین فروشنده کار می‌کند، اطلاع از آخرین به روز رسانی‌های حمل و نقل بدون تماس با تامین کنندگان مختلف مشکل ساز بوده و این مشکل نه تنها زمان و کارایی عملیاتی را کاهش می‌دهد، بلکه حاشیه خطا را نیز افزایش می‌دهد.

اما با دیجیتالی کردن فرآیند زنجیره تامین و جمع‌آوری داده‌ها در طول عمر بار، هر فرستنده می‌تواند روی محموله خود دید کامل داشته و در زمان و انرژی صرفه‌جویی کند.

در سال آینده با تبدیل شدن فرآیندهای قدیمی و کاغذی به دیجیتالی، داده‌ها و دیده شدن افزایش خواهد یافت و حتی سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد شد.

 

۲- انتقال کارخانه به نزدیک محل مصرف برای تولیدکنندگان در اولویت ۲۰۲۳ خواهد بود.

در دهه گذشته تنش‌های مداوم بین ایالات متحده و چین، افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل از چین، اثرات همه‌گیری بر زنجیره‌های تامین جهانی، نگرانی‌ از پایداری اقتصادی در سطح جهانی را افزایش داده است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در ۲۰۲۰{لینک} بیش از ۶۴ درصد از تولیدکنندگان آمریکای شمالی گفتند کارخانه‌های تولیدی را به قاره آمریکا باز می‌گردانند.

تأثیر شرایط مذکورباعث شده است تا تولیدکنندگان استراتژی خود را تقویت کنند. بسیاری از شرکت‌ها تولیدات کارخانه‌ای را از آسیا به مکزیک یا ایالات متحده منتقل کرده‌ تا زمان حمل و نقل را کاهش دهند و خطرات ناشی از چالش‌های احتمالی را کاهش دهند. مزیت‌های ساختاری مختلفی برای تجارت ایالات متحده و مکزیک مانند نزدیکی، منطقه زمانی یکسان، شباهت فرهنگ‌های کاری و مزایای ژئوپلیتیک وجود دارد.

نزدیکی اجازه می دهد تا کالاها از طریق جاده با قیمت های رقابتی حمل شوند.

کشتیرانی آمریکایی که باید به سرعت محموله را از چین بیاورند باید هزینه حمل و نقل هوایی را بپردازند که گران است.

در غیر این صورت، آنها باید محموله را از طریق اقیانوس جابجا کنند که این کار بین ۲۰ تا ۳۰ روز طول می کشد.

با توجه به مزایای نزدیک کردن تولید به خانه، انتظار می رود این روند ادامه یابد.

 

۳- سازگاری با افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۳ به طور جد دنبال خواهد شد.

قیمت  گازوئیل - از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ در آمریکا بیش از ۵۵ درصد افزایش یافت که بحران روسیه و اوکراین از دلایل اصلی آن بوده است.

در واقع، مسائل ژئوپلیتیکی ناشی از بحران روسیه و اوکراین منجر به شکاف قابل توجه تقاضا و عرضه در بازار تجارت جهانی شده است و افزایش قیمت سوخت به احتمال زیاد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را کاهش خواهد داد.

این قانون بین‌المللی مستلزم آن است که نفت کوره‌ای که به کشتی‌ها نیرو می‌دهد، گوگرد بیش از 0.5 درصد نداشته باشد و از آن زمان بر قیمت گازوئیل تأثیر گذاشته است.

همچنین قانون بین‌المللی IMO 2020 نیز که از ابتدای سال اجرایی شد نیز موثر بوده است.

 

با توجه به بسیاری از عوامل مؤثر بر قیمت گازوئیل و نوسانات بسیار زیاد در بازار، مشاغل جابجایی محموله باید راه‌هایی برای سازگاری با این افزایش مداوم قیمت ها در سال ۲۰۲۳ بیابند.

 

۴- حمل و نقل پایدار و مقررات زیست محیطی از دیگر روندهای کلیدی لجستیک و زنجیره تامین در ۲۰۲۳ خواهد بود.

برای صنعت حمل و نقل جهانی، حداقل استانداردهای بهره وری سوخت و حداکثر استانداردهای آلایندگی برای خودروهای بنزینی و دیزلی وجود دارد.

افزایش مقررات زیست محیطی و فشار مصرف کنندگان برای کاهش آلودگی و انتشارات گلخانه ای، ذینفعان صنعت لجستیک را برانگیخته تا برای ایجاد زیرساخت سبز و ناوگان برقی، پیکربندی مجدد و نوآوری انجام دهند.

مقرراتی که اخیراً توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در مورد ESG معرفی شده است، هر شرکت دولتی را ملزم می‌کند که اطلاعات مربوط به آب و هوا را در 10-K خود بگنجاند.

شرکت‌ها همچنین باید خطرات مرتبط با تغییرات آب و هوایی را گزارش کنند. از طریق بهینه سازی لجستیک و جابجایی کالا با هزینه مناسب و حداقل اثرات زیست محیطی، می توان کارایی را بهبود بخشید و ردپای کربن را کاهش داد.

با کمک ابتکارات و مقررات در حال انجام، انتظار داریم این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

 

۵- ادامه توسعه اتوماسیون و فناوری در عملیات لجستیک در ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

برای رسیدگی به نقاط ضعف در صنعت لجستیک، مدیریت محموله‌ها با هزینه‌های کمتر و به موقع بسیار مهم شده است.

طبق گزارش موسسه جهانی مک کینزی، صنعت حمل و نقل و انبارداری سومین پتانسیل اتوماسیون بالا را در بین هر بخش دارد. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر، شبکه‌های متصل اینترنت اشیا و بلاک چین همگی می‌توانند برای ساده‌سازی عملیات لجستیک، کارآمدتر کردن آنها و بهینه‌سازی منابع استفاده شوند.

بدین ترتیب انتظار می‌رود لجستیک و زنجیره تامین در سال ۲۰۲۳ با افزایش اتوماسیون روند خود را حفظ کند.

 

همانطور که سال ۲۰۲۲ را به پایان می رسانیم و به آینده نگاه می کنیم، می توانیم پیش بینی کنیم که سال جدید همچنان چالش‌هایی را برای ما به همراه خواهد داشت. با این حال، زمانی که کسب‌وکارها از حالت واکنشی به فعالانه و از حالت بقا به حالت رشد می‌روند، فرصتی برای زنجیره تامین و صنایع لجستیک است.

فن آوری‌هایی