بخش حمل و نقل و تدارکات (T&L) در جهان به دلیل COVID-19 و رشد خرده فروشی، پیشرفتهای زیادی داشته است. این پیشرفت، زمینه برای ظهور تحولات دیجیتالی هوشمند و هوش مصنوعی در صنعت لجستیک و تدارکات را به وجود آورده است.
به گزارش کالاسودا و به نقل ازforbes؛ به گفته مک کینزی، این صنعت باید کاملاً دیجیتالی شود تا بتواند آینده خود را تضمین کند؛ اما این فناوری به چه چیزی نیاز دارد؟
متأسفانه، بسیاری از شرکتهای لجستیکی با زیرساختهای قدیمی فناوری اطلاعات، مدیریت ناوگان و سیستمهای انبارداری نمیتوانند با این پیشرفتها خود را تطابق دهند.
چالش امروز T&L فرار از محدودیتهای سیستمهای قدیمی، بدست آوردن دیدگاه جامعتر و ایجاد ارزش جدید از شبکهها و روابط پیچیده است.
زیرساختهای هوشمند که توسط فناوری جدید خودروها و کشتیهای بدون راننده و پهپادهای مستقل رانده میشود، نحوه حرکت محموله را تغییر داده و فرایند را هوشمندتر خواهد کرد.
در حالی که اینترنت اشیا (IoT) همه چیز را از رانندگان و ساعتهای هوشمند گرفته تا رانندگی با وسایل نقلیه هوشمند، در جادههای هوشمند با علائم هوشمند که در آن همه بخشها دارای حسگر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند؛ به هم متصل میکند.
هوش مصنوعی به شرکتهای T&L اجازه میدهد تا مراحل را به آسانی پیش بینی و مدیریت موجودی را پردازش کنند و تقاضاهای متغیر را در زنجیره تأمین برطرف کنند.
دادههای تاریخی از گذشته به الگوریتمهای هوش مصنوعی کمک میکند تا عملیات اولیه را به طور خودکار انجام دهد و خطای انسانی را در زنجیره تأمین کاهش داده و حتی درآمد را پیش بینی کنند.
رهبران بازار T&L مانند Purolator در حال حاضر از مدلهای تجاری پیش بینی کننده و هوش مصنوعی استفاده میکنند.
این رهبران عملیاتی آموختهاند که هوش مصنوعی به توانایی آنها برای ردیابی کامل دادهها و نظارت نیاز دارد. هوش مصنوعی بدون دادههای کامل و با کیفیت شکست است.
تحول دیجیتالی آسان نیست و اگرچه روشهای مبنی بر فناوری به راحتی در بازار یافت میشود، اما به رهبری، ارتباطات و مدیریت فوق العاده در صنایع T&I و البته سرمایه گذاری و پایداری نیاز دارد.
این زمان هیجان انگیزی و حیاتی برای صنعت T&L است؛ زیرا همه شرکتها موجود برای پیشبرد تلاشهای خود در راستای تحول دیجیتال تلاش میکنند.