روش‌هایی برای حل مشکلات جهانی زنجیره تأمین در بحران

مقاله‌ای که امروز توسط NTT Data درباره وضعیت فعلی زنجیره تأمین جهان منتشر شد؛ روش‌های مدیریت لجستیک در بحران را نشان می‌دهد که این روش‌ها می‌توانند به حل مشکلات جهانی زنجیره تأمین در بحران بپردازند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از forbes، بیست و ششمین مطالعه لجستیک سالانه 2022، که شامل داده‌های جمع آوری شده از نظرسنجی‌ها و مصاحبه با 350 شرکت در بهار امسال بود، مشکلاتی را که مدیران صنعت لجستیک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را نشان می‌دهد.

این گزارش چندین روش را نشان می‌دهد که شامل پیشرفت در فناوری، بازسازی تولید، رشد مدل کسب و کار زنجیره تأمین به عنوان خدمات SCaaS است.

استفاده‌ی بیشتر از فناوری، زنجیره‌های تأمین هوشمندتر و چابک‌تر به وجود می‌آورد

پیشرفت‌های تکنولوژیکی این پتانسیل را دارد که برخی از فشارهای موجود در صنعت را از بین ببرند. فن آوری هایی مانند 5G، انتقال داده در زمان واقعی، رباتیک، اینترنت اشیاء و تجزیه و تحلیل داده‌ها به مدیران لجستیک کمک می‌کنند.

بیش از نیمی از مدیران لجستیک شخص ثالث گفتند که ارائه خدمات 5G به مشتریان خود از نظرشان اهمیت متوسط ​​یا بسیار مهم دارد.

مدیران لجستیک قصد دارند به سمت زنجیره‌های تأمین منطقه‌ای و داخلی حرکت کنند

این بیماری همه گیر ضعف‌های برنامه ریزی و استراتژی‌های کاهش خطر را در سراسر جهان را آشکار کرد.

از کمبود اولیه تجهیزات حفاظتی تا کمبود ریزپردازنده‌ها، چالش‌هایی در ارتباط تأمین کنندگان کالا در یک طرف کره زمین با تقاضا در طرف دیگر به وضوح مشخص شد.

در نتیجه، شرکت‌ها با تولید جهانی خود از ریسک پذیری بیشتری برخوردار بودند.

شکاف در زنجیره تأمین حتی قبل از ریشه دار شدن همه گیری به دلیل افزایش تنش بین چین و ایالات متحده در حال افزایش بود و باعث شد شرکت‌ها در استراتژی‌های تدارکات خود تجدید نظر کنند.

عوامل مؤثر در توازن جهانی:

  • سیاست‌های تجاری محدودتر
  • تغییر در پیامدهای مالیاتی
  • تغییر در مقررات دولتی
  • افزایش آگاهی از آسیب پذیری های زنجیره تأمین
  • افزایش نیاز به انعطاف پذیری زنجیره تأمین
  • منابع جدید

نزدیک به 70 درصد از کمپانی های در این نظرسنجی گفتند که زنجیره های تامین بیش از حد جهانی شده اند.

خطرات مربوط به یک منبع عرضه واحد، در همه گیری افزایش یافت. بنابراین بهتر است بیشتر به سمت شبکه‌های منطقه‌ای یا محلی متمرکز می‌شویم تا شبکه‌های سنتی جهانی.

شرکت‌های بیشتری به دنبال کسب درآمد از ظرفیت اضافی در زنجیره تأمین خود خواهند بود

با توجه به وضعیت فعلی، صنعت لجستیک از ظرفیت مازاد برخوردار نیست و در بخش کشتی‌های باری، کانتینرها، رانندگان کامیون و انبارها کمبود وجود دارد.

غول‌های لجستیکی مانند Amazon و Walmart، که در دهه گذشته سرمایه گذاری زیادی در توسعه شبکه‌های خود کرده‌اند، در حال آغاز سرمایه گذاری در دیگر شرکت‌ها هستند.

مدل تجاری جدید Supply Chain as-a-service یا "SCaaS" نام دارد. به عنوان مثال، داشتن ناوگان کامیون اختصاصی، که زمانی به عنوان مزیت رقابتی تلقی می‌شد، اکنون به عنوان درآمد اضافی در نظر گرفته می‌شود. خدمات SCaaS می‌تواند شامل مدیریت موجودی، تدارکات معکوس، مشاوره لجستیک، تأمین منابع و خدمات به مشتریان باشد.

آمازون میلیاردها دلار برای ایجاد شبکه عظیم کامیون‌ها، انبارها و هواپیماها سرمایه گذاری کرده است. تنها شرکت‌های بزرگ نیستند که در حال تطبیق با مدل تجاری جدید هستند. مطالعه‌ای امروز نشان داد که 35 درصد از شرکت‌های فعال در زمینه لجستیک یا در حال حاضر SCaaS را ارائه می‌دهند یا قصد دارند در آینده آن را به کار گیرند.

این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد؟

خبر خوب این است که صنعت کمبودهای خود را تشخیص داده و از روش‌های مختلفی قصد دارد آن را رفع کند. اما متأسفانه برخی از تغییرات زمان بر هستند.

.