نرم افزار لجستیک معکوس (Reverse Logistics) میتواند به مدیریت کالاهای بازگشتی کمک کرده و محصولات بازگردانده شده را با سرعت به زنجیره تأمین برگرداند، هزینههای ذخیره و توزیع را کم کرده و در زمان صرفه جویی کند.
به گزارش کالاسودا و به نقل از supplychainbrain، پیشرفت تجارت الکترونیکی در همه گیری COVID-19 باعث شد بازدهی مشاغل آنلاین در سال 2020 دو برابر شده و اهمیت برنامه جامع مدیریت کالاهای بازگشتی که هم برای خرده فروش و هم مشتری مفید است؛ به همگان ثابت شود.
مصرف کنندگان آمریکایی در سال 2020 حدود 428 میلیارد دلار از خریدهایشان را به خرده فروشان بازگرداندهاند.
لجستیک معکوس نوعی مدیریت کالاهای بازگشتی است. این فناوری محصولات را از نقطه بازگشت توسط مشتری ردیابی میکند و مکان نهایی آنها را نشان میدهد. پس از بازگشت، میتوان آنها را دوباره فروخت یا تعمیر و بازسازی و یا در نهایت بازیافت کرد.
هزینه لجستیک معکوس ممکن است گران به نظر برسد. اما در نهایت باعث سودآوری خواهد شد.
لجستیک معکوس تأثیر مستقیم بر حاشیه سود دارد.
بسیاری از خرده فروشان و تولیدکنندگان برای افزایش حاشیه سود در لجستیک معکوس، از ارائه دهنده لجستیک شخص ثالث (3PL) استفاده میکنند. استفاده از این سرویسها میتواند روند کار را ساده کرده در هزینهی مدیریت کالاهای بازگشتی صرفه جویی کند.
فرایند مدیریت کالاهای بازگشتی ناکارآمد میتواند بر کیفیت تعاملات مشتری تأثیر بگذارد و در صورت عدم رضایت مشتریان، فروش آینده را کم کرده و در نهایت سود را کاهش دهد
لجستیک معکوس میتواند با تمام این مشکلات مقابله کند. این فناوری میتوانند محصولات بازگردانده شده را با سرعت به زنجیره تأمین بازگردانند، هزینههای ذخیره و توزیع را کم کرده و در وقت و هزینه صرفه جویی کند.
نرم افزار لجستیک معکوس به این فرایند کمک خواهد کرد.
مزایای نرم افزار لجستیک معکوس:
- پرتال مدیریت بازگشت کالا به صورت همه جانبه،
- ردیابی بازگشت کالا به صورت خودکار،
- فناوری مبتنی بر ابر برای دسترسی آسانتر و اشتراک گذاری،
- مشاهده دلایل بازگشت کالا،
- بینش دادهها برای مدیریت کالاهای بازگشتی در آینده،
- پیش بینی دادهها.
- افزایش اعتبار برند و حفظ مشتری.