ایجاد یک مکان و مرکز برای اهداف لجستیکی شامل تولید، انبارداری یا توزیع مفید بوده و مزایایی شامل دسترسی به بنادر و زیرساختها، کارگران و میلیونها مصرفکننده را در خود جای داده است.
به گزارش کالاسودا و به نقل ازinboundlogistics، تعیین اینکه کدام منطقه روی نقشه برای یک کمپانی لجستیکی بهتر است؛ نیاز به تحلیل و مطالعه دقیق نیازهای سازمان دارد. در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که مشتریان شما در کدام منطقه بیشتر هستند.
البته ممکن است عدهای این عامل را مهم قلمداد نکنند و معتقد باشند در عصر تکنولوژی نزدیکی به مشتریان اهمیت کمتری دارد.
اما پروفسور ویلیامز معتقد است این دلیل در ساخت یک مرکز لجستیکی اهمیت بالایی دارد.
علاوه بر نزدیکی به مشتری، ویلیامز و همکارانش بر اهمیت سنتی عواملی مانند دسترسی به زیرساخت، سیاستها و خدمات حمایتی دولت، و در دسترس بودن نیروی کار در موفقیت مرکز لجستیک تأکید میکنند.
به طور مشابه، ارائه دهندگان در صنعت لجستیک، مدیران خدمات شهری، کارگزاران تجاری، و کارشناسان در زمینهی انتخاب مراکز لجستیکی با مقامات دولتی و تولیدکنندگان متحد شدهاند تا سایتها و خدمات لجستیکی عالی را در مناطق مختلف در کشور ایجاد کنند. برخی از این مکانها به راحتی پیدا میشوند و برخی دیگر مانند گنجی نهان هستند.
سؤال بعدی که مطرح میشود این است که آیا در این مکان به استعدادهای مورد نیاز دسترسی داریم؟
ایجاد محیطی خوشایند برای کسبوکارها از طریق مشوقها و تلاشهای زیاد و پیوسته برای ارتقای زیرساختهای لجستیکی منطقه حیاتی است.
علاوه بر این دسترسی به نیروی کار باکیفیت با هزینه مناسب و همچنین مسیرهای جادهای، راهآهن، هوایی و آبی برای انتقال محصولات در انتخاب مراکز لجستیکی نیز اهمیت دارد.
مراکز لجستیکی که شرایط عالی دارند به مکانهایی تبدیل میشوند که از منابع امروزی خود بیشترین استفاده را میکنند تا نیازهای فردا را به بهترین شکل برآورده کنند.