آینده‌ی لجستیک دریایی هند

صنعت لجستیک ستون فقرات اقتصاد هر کشوری است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از timesofindia، در حال حاضر هند ارائه دهنده اصلی خدمات لجستیک دریایی در سطح جهان است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده با حدود 250 میلیارد دلار ارزش، 10 تا 12 درصد رشد مرکب سالانه CAGR داشته باشد.

{نرخ رشد مرکب سالانه/  اصطلاح ویژه‌ای برای یک کسب و کار و سرمایه‌گذاری است که با نسبت تصاعد هندسی، میزان ثابتی برای بازگشت سرمایه در یک دوره زمانی تعیین می‌کند}

علاوه بر سایر روش‌های حمل و نقل، لجستیک دریایی یکی از بخش‌های مستعد رشد است اما آنقدر ها مورد توجه قرار نگرفته است.

هند از نظر استراتژیک در مسیرهای کشتیرانی جهانی قرار دارد و یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی آن حدود 7517 کیلومتر است. این کشور 12 بندر اصلی و بیش از 200 بندر کوچک دارد.

حمل و نقل دریایی نه تنها هزینه‌های لجستیکی را به شدت کاهش می‌دهد، بلکه سرعت تحویل را بالاتر خواهد برد.

دولت چندین ابتکار را برای توسعه بخش کشتیرانی انجام داده است که این امر باعث رشد بیشتر این بخش شده است.

دولت هند از طریق برنامه‌های جامع سعی دارد تا زنجیره تامین را در این حوزه گسترش دهد.

به عنوان نمونه طبق برنامه موسوم به Sagarmal قصد دارد 123 میلیارد دلار روی 415 پروژه سرمایه گذاری کند  و تا 2025 جابجایی محموله‌ها را دو برابر کند.

هند شانزدهمین کشور بزرگ با دریا در جهان است که از 200 بندر کوچک، 44 بندر بزرگ تشکیل شده و دارای موقعیت استراتژیک هستند.

بنادر اصلی 45 درصد از کل محموله‌های سال 2020 را جابجا کردند و با تمرکز دولت برای توسعه این بنادر و با هدف کاهش تراکم شبکه‌های راه‌آهنی، این رقم در حال افزایش است.

انتظار می‌رود ظرفیت بندر تا سال 2022 با 5 تا 6 درصد CAGR رشد کند.

دولت قصد دارد تا سال 2030 حدود 23 آبراه را عملیاتی کند؛ زیرا آنها مقرون به صرفه‌تر بوده و از نظر زیست محیطی بهتر هستند.

عواملی مانند حمل و نقل ایمن‌تر، افزایش تجارت دریایی، و استفاده از سوخت‌های سبز باعث رشد صنعت لجستیک دریایی در هند می‌شود و در حال حاضر آینده روشنی دارد.