صنعت لجستیک در سال جاری با وجود اختلالات در زنجیره تامین به توسعه خود ادامه خواهد داد.
به گزارش کالاسودا و به نقل از financialexpress، افزایش نرخ نقطهای، کمبود در دسترس بودن کانتینر باری، کمبود راننده، افزایش سرسام آور انتظارات مشتریان، ظهور مدلهای جدید سفارش گردانی Fulfillment، ادامه همه گیری؛ عواملی هستند که زنجیره تامین در جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
علی رغم این اختلالات، ترندها و روندها در صنعت لجستیک ادامه دارد که در زیر به بررسی آنها میپردازیم.
پایداری فراتر از افزونه
طبق تحقیقات آی بی ام، 57 درصد از مشتریان مایل به تغییر عادت خرید خود برای کاهش ردپای کربن هستند.
به همین خاطر برندها پایداری مد نظر مشتریان را باید جدی بگیرند و کسب و کارها حین اجرای عملیات تحویل اقداماتی برای مهار انتشار CO2 انجام دهند.
تضمین پایداری لجستیک بازی برد-برد برای یک کسب و کار است.
پلتفرم مدیریت لجستیک مبتنی بر هوش مصنوعی به تقویت این برندها کمک خواهد کرد.
افزایش تقاضا برای تجارت الکترونیک فرامرزی
طبق پیش بینی Forrester خریدهای برون مرزی با رقم 627 میلیارد دلار، 20 درصد از کل تجارت الکترونیک در 2022 را در بر خواهد گرفت.
در همین راستا منطقه APAC برجستهترین مرکز تجارت الکترونیک فرامرزی برای واردات و صادرات در جهان تبدیل میشود.
به همین خاطر خرمایی که در زمستان در سراسر جهان به راحتی در دسترس است، از دبی به مقاصد عمده جهانی بارگیری شده است.
ادامه انفجار«تجارت سریع»
مصرف کنندگان بیشتری در جستجوی رضایت فوری بوده و طبق گفته RedSeer صنعت موسوم به تجارت سریع {اغلب در حوزه خواربار} در 5 سال آینده 10 تا 15 برابر رشد خواهد کرد و تا 2025 به 5 میلیارد دلار خواهد رسید.
باریک شدن مستمر پنجرههای تحویل، انتظارات بالای مشتریان و رقابت شدید، برندها را برای برآورده کردن الزامات تحویل منحصربفرد برای هر خریدار تحت فشار قرار داده است.
تجارت سریع فراتر از مواد غذایی
با توجه به حجم سفارشات و انتظارات مشتریان، موضوع تجارت سریع،برندها را مجبور میکند تا از بحث خواربار فروشی فراتر رفته و کالاهای دیگری را در ویترین خود قرار دهند.
تقاضا برای تحویل اقلام الکترونیکی، غذا و پوشاک و غیره در کمتر از 10 دقیقه ممکن است به زودی به امری عادی تبدیل شود.
نیاز بیشتر برای نزدیک کردن موجودی به مشتری
افزایش حجم سفارشهای آنلاین و نیاز به تحویل فوری، برندها را به سمت بازکردن فروشگاه در مناطقی نزدیک به «حجم بالای سفارش» میکند.
برندها باید جابجایی کالا از فروشگاه به مشتری را بهینه کنند تا انتظارات و سود را متعادل کنند.
مشاهده موجودی در زمان واقعی
تنها چالش تحویل از فروشگاههای محلی، مشاهده موجودی کالا است.
نه مشتری و نه تجمیع کننده نمیدانند چه کالایی در چه زمانی در فروشگاه موجود است اما با گسترش بازار بر اساس تقاضا و افزایش حجم سفارش، فروشگاههای محلی باید قابلیت تکنولوژیکی را برای گسترش دید بهتر و بهره برداری از فرصتهای تجاری سودآور ایجاد کنند.
رهبری انقلاب Hyperlocal با اتوماسیون
خودکار کردن عملیات تحویل آخرین مایل برای اطمینان از تحویل در کمتر از یک ساعت بسیار مهم خواهد بود. موتور تخصیص هوشمند بر اساس محدودیتهایی مانند نزدیکی به مشتری، حجم کاری فعلی، وزن، حجم و ... تحویل به راننده را بازتعریف میکند. اتوماسیون تخصیص را تسریع کرده و زمان تحویل برای رسیدن به پنجره تحویل را کاهش میدهد. در نهایت کسب و کارها نرخ تخصیص 99 درصدی را به دست میآورند.
تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده
تجزیه و تحلیل و هوش پیش بینی به کسب و کارها قدرت میدهد کنترل بیشتری بر عملیات لجستیک داشته باشند. آنها میتوانند تولید را بهتر برنامهریزی کنند و نشت هزینه را مانند هزینه نیروی کار یا تدارکات را مهار کنند.
وسایل نقلیه خودران و پهپادهای تحویل
بازیکنان بزرگ لجستیک مانند UPS و DHL سرمایه گذاری قابل توجهی برای بکارگیری فناوری پیشرفته تحویل خودکار انجام دادهاند.
استفاده روزافزون از پهپاد دلیوری و وسایل نقلیه هوایی خودکار برای عملیات لجستیک مزایای بی شماری مانند کاهش هزینه، تحویل سازگار با محیط زیست، کاهش انتشار کربن و گسترش خدمات در مناطق پیچیده و خوشهای دارد.
زنجیره تامین و صنعت لجستیک در حال تغییر مدام است
اختلالات متعدد منجر به تحول دیجیتال سریع برای ایجاد زنجیره تامین انعطاف پذیر، ایمن و چابکتر شده است.
تجارت الکترونیک به رشد خود ادامه داده و تجارت سریع سر به فلک میکشد و کسب و کارها به طور مستمر با بهبود قابلیتهای تکنولوژیکی پیشرفت کرده تا جلوتر از منحنی حرکت کنند.