دولت چین در نظر دارد سرعت تقویت صنعت لجستیک خود را بعد از همه گیری بالا ببرد.
به گزارش کالاسودا و به نقل از thediplomat، شورای دولتی چین چهاردهمین برنامه 5 ساله برای توسعه سیستم حمل و نقل خود را منتشر کرد.
در این سند راههای ساخت و تقویت جاده، راه آهن، بنادر و آبراهها و سرمایه انسانی درگیر در بخش لجستیک، مشخص شده است.
هدف کاهش تنگناهای زنجیره تامین بعد از دوران همه گیری است.
در نتیجه حرکت شرکتهای چند ملیتی آمریکایی به سوی کشورهای دیگر مانند ویتنام و اندونزی دشوارتر میشود.
گفتنی است این کشورها از نظر توسعه زیرساخت در وضعیت نامساعد قرار دارند و چین با تقویت لجستیک تخصصی، سطح جهانی خود را بالاتر میبرد.
همکاری چین با آ س آن و جاده ابریشم دریایی و توسعه حمل و نقل با طرح «کمربند و جاده» در همه قارهها، منجر به کاهش هزینههای لجستیک و افزایش کارآیی میشود.
مشتریان به طور فزاینده کالاها را به صورت آنلاین سفارش میدهند و نیاز به خدمات لجستیک تخصصی و سریع افزایش مییابد.
چین در طول همه گیری به دلیل پیاده سازی سیاست کووید صفر، با تنگناهای شدید زنجیره تامین مواجه شد.
استفاده از پهپاد برای حمل و نقل کالا و مسافر با سرعت بیشتر به جلو میرود و حمل و نقل از حالت عمومی به خصوصی شده و باعث افزایش استفاده از وسایل نقلیه موتوری و دوچرخه شده است.
توسعه انبارهای هوشمند و تاسیسات توزیع، بهبود استانداردسازی تجهیزات، تمرکز بر کاهش تراکم بزرگراههای شهری و ملی و تقویت استعدادها و نوآوری در ذیل برنامه توسعه دیده شده تا لجستیک هوشمند و بدون کربن را موجب شود.